Team Picasso wint STEAM Cup Challenge 2018

Met hun prototype voor een rijdende prullenbak heeft Team Picasso, een groep leerlingen van de TOPklas ICT/Science leerjaar 2 (en 3) van het Picasso Lyceum de STEAM Cup Challenge 2018 gewonnen.

Met behulp van een Micro:bit, een minicomputertje waarmee leerlingen eenvoudige toepassingen maken door het te programmeren, hebben zij het beste idee bedacht, ontworpen en gemaakt binnen het thema duurzaamheid.

De leerlingen van de TOPklas ICT/Science ontwikkelden een rijdende prullenbak om in de schoolkantine zwerfafval tegen te gaan en afvalscheiding te bevorderen. Nadat deze groep in het najaar al had meegedaan aan de FIRST Lego League begon in december hun ontwerptraject voor de Micro:bit Challenge. Een nieuwe wedstrijd van organisatie Slim.nl waar onze leerlingen onder begeleiding van docenten Petra van Dinter en Vesna Dumeljic vol enthousiasme aan begonnen.

Het mooie aan dit nieuwe project was ook dat de leerlingen hun ervaringen bij de FIRST Lego League meenamen. Rick (3AG) “Door onze deelname aan de Lego League kwamen we op het idee om het rijden met de Lego NXT Mindstorms motor te doen. “ De uitwerking van het thema duurzaamheid werd vooral gezocht in de school zelf. Katja (3AG)“daarna kwamen we met de uitwerking om de afvalscheiding via 4 prullenbakjes te doen, voor plastic, papier, blikjes en restafval.”

Begeleider Antoon Fens “Het was een project waarin zowel exacte zaken (zoals programmeren) maar ook  gezamenlijk creatieve en innovatieve oplossing bedenken aan bod komen. Deze twee kanten proberen we voortdurend in het programma van de TOPklas ICT/Science te combineren.”

Docente Petra van Dinter was vooral tevreden over de gezamenlijke prestatie. “We vonden het al geweldig dat we van de ruim 50 inzendingen bij de laatste 10 zaten en aan de finale mochten meedoen in NEMO. De leerlingen hebben toen ook nog veel tijd gestopt in de Sway presentatie voor de pitch die ze moesten doen. “

Die pitch ging overigens niet geheel probleemloos. Tim (3Tb) “het robotje deed het tijdens de pitch eerst niet goed, daar baalden we van maar nog tijdens de presentatie hebben we het weten op te lossen en toen die uiteindelijk reed was iedereen blij en begon de zaal en de jury te klappen.” De pitch was een prestatie op zich. Gabriel (2Tb) “Kijk je naar de andere presentaties dan denk je dat is makkelijk, maar als je daar staat voor een volle zaal en een jury en een klok die aftelt dan sta je toch onder druk.”

De jury had het moeilijk met het bepalen van de uiteindelijke winnaar. Er waren veel goede inzendingen. Mart (2AG) weet wat de jury uiteindelijk overtuigde. “we hebben gewonnen omdat we de Micro:bit goed in het prototype hadden verwerkt en de robot komt naar je toe.” “En omdat we op het goede moment het hartje lieten zien als het klepje van het afvalbakje open ging, dus een soort van beloning.” , vult Joach (2AG) aan.

De vreugde was groot en juichend liep het gezelschap na de bekendmaking naar het podium. Sietse (2AG)“Ik was zo blij dat ik wel een rondje door de zaal had willen rennen!” De beloning was ook groot, het prijzenpakket bestond onder andere uit een programmeerbare drone, een dag naar Walibi Flevoland en voor de docenten een cursus 3D printen met een 3D printer. De prijzen vielen bijzonder in de smaak. Toeval wil dat de TOPklas volgend jaar ook wil gaan meedoen aan de Drone Cup dus de voorbereidingen kunnen daarvoor al gaan beginnen.

Maar eerst gaat het gezelschap een dag lekker genieten in Walibi. Jarne (2AG) vatte het mooi samen “Het was een leuke ervaring met een mooi stuk spanning.” De hele groep had nog 1 vraag, maar die blijft nog even onbeantwoord: “We gaan toch wel naar Walibi onder schooltijd?”

 

Van harte gefeliciteerd: Gabriel, Katja de B, Mart, Aiden, Jarne, Nick, Katja L, Tim O, Jesse S, Joach, Sietse en Rick.