Gastlessen economie en bedrijfseconomie

Enkele maanden geleden hebben we bezoek gehad van de directie van Riedel en die hebben bij 5 havo en 5vwo uitgelegd wat hun marketingstrategie was. Via de sociale media zijn hier overweldigend veel enthousiaste reacties op gekomen van andere mensen die ook hun kennis en ervaring willen delen. Het doel is om leerlingen in aanraking met de praktijk te brengen, ze wellicht te inspireren voor bepaalde studiekeuzes maar ook heel praktisch verdieping van de lesstof.

De afgelopen week  hebben diverse klassen, variërend van 4 havo tot 6 vwo wederom een gastles gehad.  Met 5 en 6 VWO is gesproken over welke kengetallen gebruikt worden bij de aansturing van een groot beursgenoteerd bedrijf en waarom dit zo is. Hiermee wordt het heel tastbaar hoe theoretische concepten toegepast worden.

In een andere les is gekeken naar de termijnhandel in grondstoffen. Direct werd duidelijk gemaakt dat door ontwikkelingen in Rusland en Oekraïne de grondstofprijzen van bijvoorbeeld zonnebloemolie enorm kunnen veranderen en hoe je hier met optie-strategieën op kunt anticiperen. Ook was het voor iedereen een eyeopener dat een beetje nachtvorst in Brazilië tot een mislukte koffieoogst kan leiden waardoor bedrijven die in koffie handelen miljoenenverlies kunnen leiden.

Veel interesse was er ook voor de presentatie over blockchain technologie. Nooit geweten dat deze technologie kan helpen om 2 miljard mensen, die wel een mobiele telefoon hebben maar geen bankrekening, deel te laten nemen aan het elektronische betalingsverkeer. Dus het overmaken van 100 euro naar een dorpje in Timor kan nu binnen een paar seconde gebeuren voor een paar cent transactiekosten terwijl dit voorheen 30 euro kostte en het geld pas een week later werd ontvangen.

Voor de komende periode hebben we de nodige workshops en gastlessen op het programma staan. Voor alle 3e klassen gaan we aan de slag met het maken van reclamefilmpjes nadat ze hierover door 3 verschillende bedrijven zijn voorgelicht hoe deze bedrijven hun promotie georganiseerd hebben.

 De voorexamenklassen gaan een eigen bedrijf oprichten en krijgen van 3 specialisten op dit gebied uitleg hoe zij dit gedaan hebben en wat de do’s en don’ts zijn.

Ook onderwerpen als pensioenfondsen en emissiehandel gaan we dit jaar nog bespreken en op veler verzoek van de leerlingen gaan we ook nog een vervolg aan de blockchain presentaties geven. Mooi om te zien dat klassen dit van elkaar horen en er ook graag meer over willen weten!

We zijn ontzettend trots dat zoveel mensen hieraan mee willen werken. Heel veel dank deze keer aan Eric Swartberg, Wijbrand van der Oord en Redmer Huizinga.